mandag den 18. marts 2013

Jord til bord opgave - Stenaldermad

Jeg vil som en del af Camillas og min opgave, eksperimentere lidt med stenaldermad. Jeg ved efter at have læst rundt omkring om Bondestenalderen, at de holdte grise. Derfor bestemte jeg mig forleden for at købe en svineskank(jeg formoder at de dengang udnyttede hele grisen), som jeg havde tænkt mig at tilberede på grill, da det er hvad der kommer tættest på bålmåd som de lavede, som jeg har mulighed for at lave her hos mig. Nu er det sådan at snestormen hærger, og derfor må jeg se om det kan lykkedes at tænde op i grillen. Hvis ikke, tilbereder jeg den i ovnen. Til svineskanken har jeg tænkt mig at lave en slags kålsalat med nødder og tørrede bær. Derudover tænker jeg at lave en slags bagt knoldselleri også. Den skulle bages i gløderne i grillen, men igen, hvis ikke grillen vil, bliver det altså i ovnen.
Jeg lægger billeder ind af det processen og det færdige resultat senere :)


Tilføj billedtekst
Jeg fandt denne opskrift i en af mine kogebøger. Det er Nikolaj Kirk og Mikkel Maarbjerg, der har skrevet bogen og den er anbefalelsesværdig, da de har samlet alle grundteknikker, beskrivelse af udskæringer og meget andet i denne bog. Det er nærmest en grundbog i madlavning!! Jeg valgte at gå ud fra denne opskrift, da den passer meget godt med hvilke råvarer der var til rådighed i bondestenalderen. Retten består af en langtidsstegt svineskank, med syrnet hvidkål. Jeg overvejer stadig at servere bagt selleri til. 

Jeg startede med at brænde de få hår der var på den af og derefter ridsede jeg grove tern i skindet. 

Derefter gned jeg den med groft salt og hvidløg(hvilket de nok ikke havde i stenalderen i dk), men jeg kunne ikke lade være, da jeg elsker hvidløg. Jeg lader den herefter stå i nogle timer og trække salt og hvidløg ind i kødet. 

Jeg pakker selleri med urter i staniol. Havde det været i stenalderen havde de nok brugt våde blade eller lignende.
Tilberedningen bliver også i ovn, da jeg opgav grillen grundet vejret.

Selleri og skank klar til ovnen. Skanken har stået og trukket i 2-3 timer og dufter herligt af hvidløg.

Snittet hvidkål, til syrnet hvidkål.

Jeg koger hvidkålen i vand tilsat kommen i 2 min så den stadig har bid. Jeg er ikke sikker på de havde kommen i den tid, men kunne forestille mig at de har tilberedt det nogenlunde på samme måde. De har nok haft forskellige måder at bruge kål på, men mest som dampet og i stuvninger. Hvis i følger dette link: http://evakoch.dk/HTML/Veg-DK.htm kan man læse at kål formentligt også var indført i danmark allerede i stenalderen. Efter kogningen, tilsætte jeg æbleeddike for at gøre den syrlig.



Så kom den ud af ovnen efter 3 timer, jeg intervalstegede den. Først 30 minutter på 200 grader, så 2 timer på 140 grader og til sidst 30 min igen på 200 grader. På bål ville jeg have givet den ca. halvanden time, og da det er et forholdsvis fed stykke kød, kan det klare lang tilberedning ved okay høje grader, og er derfor også meget velegnet til bål.

 Det endelige resultat - Svineskank - bagt selleri - syrnet hvidkål m. kommen og tørrede skovbær.
Det smagte virkelig godt, kødet var helt mørt og saftigt, og med super sprøde svær. Det bagte selleri vil jeg en anden gang stege på en pande(over bål på en plade) efter den har været i ovnen, for at give en sprød overflade. Det syrnede kål, var ikke min favorit, da jeg synes kommensmagen var for dominerende. Så der ville jeg nok helt undlade kommen en anden gang. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar